14, 15 & 16 maart 2024 in RAI Amsterdam

Dental Expo in het teken van ontmoeting tussen vakgenoten

Op 27, 28 en 29 oktober is het weer tijd voor de grootste vakbeurs in de mondzorg. De beursvloer van de RAI in Amsterdam zal gevuld zijn met exposanten om de nieuwste innovaties in de tandheelkunde over het voetlicht te brengen. Hoe kijkt organisator Easyfairs vooruit op de beurs? En wat mag je als bezoeker niet missen op Dental Expo 2022? We vroegen het aan Bas van Gent, Business Unit Director van Easyfairs. 

“Ik denk dat de hele mondzorg weet dat Dental Expo eraan komt,” lacht Van Gent. Deze keer is de beurs net wat groter dan de laatste editie in 2018: tweehonderd exposanten zijn klaar om hun nieuwste producten te presenteren en de organisatie hoopt achtduizend bezoekers binnen te halen.

Lounge voor ontmoetingen

“Mensen snakken ernaar om elkaar weer te zien,” vertelt Van Gent. Door corona moest de in 2020 geplande editie van Dental Expo verschillende keren worden uitgesteld. Van Gent: “In andere sectoren hebben we dit jaar gemerkt dat mensen uitkijken naar een jaarlijks praatje en die toevallige ontmoeting met vakgenoten, waarbij mensen elkaar kort spreken.”

Naast de ‘human factor’, die centraal staat tijdens de komende Dental Expo, is de reünie een belangrijk aandachtspunt dit jaar. “Veel mensen kennen elkaar al binnen de sector, maar dit is een unieke gelegenheid, want de hele dentale markt is bij elkaar. We hebben tijdens de drie dagen verschillende momenten voorbereid voor ontmoetingen tussen bezoekers en exposanten, zoals een lunch, borrel en nazit in de Dental Expo lounge.”

Startups laagdrempelig exposeren

Easyfairs wil bedrijven die pas kort bestaan een laagdrempelige kans bieden om hun producten te presenteren. “Startups brengen nieuwe innovaties, dus ik zie het als onze verantwoordelijkheid om hier ruimte aan te geven. Dat maakt het voor bezoekers aantrekkelijk en heeft een opstuwende werking voor de markt,” vertelt Van Gent. Easyfairs richt een ruimte in waar twaalf kleine partijen hun producten kunnen presenteren. Een voorbeeld daarvan is Happynecks, een fabrikant die een hoofdsteun heeft ontwikkeld voor een optimale ergonomische werkhouding.  

Smart Badge Technologie

Van Gent is vooral trots op de smart badge technologie, waarbij de bezoeker de keuze maakt welke informatie hij of zij digitaal meeneemt. Easyfairs is hiermee uniek, want het is naar eigen zeggen de enige organisatie wereldwijd die de technologie op deze manier toepast. Bezoekers krijgen een badge waarmee ze zelf bij exposanten een keuze kunnen maken of ze informatie op hun badge willen laden. ’s Avonds ontvangen bezoekers een samenvatting van de beurs en kunnen ze terugkijken wie ze hebben gezien. Van Gent: “Door die connectie tussen bezoeker en exposant te faciliteren, willen we de markt vooruit helpen.”

Wat zouden bezoekers na hun uitje naar Dental Expo thuis moeten vertellen over hun bezoek aan de beurs? “Praktijkhouders krijgen bij leveranciers de kans om iets nieuws te vinden voor hun praktijk. Ik ben tevreden als bezoekers een kijkje krijgen in hun toekomst en wellicht dankzij een ontmoeting op Dental Expo een koerswijziging voor hun bedrijf in gang zetten. Dan hebben wij mooie impact gemaakt!”

TEKST: HEDWIG FOSSEN

Deel dit bericht:

Scroll naar top